Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30
088 900 17 62Stappenplan traag internet
Stappenplan voor klachten bij een trage internetverbinding. Is het internet veel trager dan afgesproken? Om te checken of het een structureel probleem betreft – en om uw internetaanbieder vervolgens in gebreke te stellen – kunt u gebruikmaken van dit stappenplan.
Stap 1: Meet de internetsnelheid
Naar boven
Op www.speedtest.net kunt u de internetsnelheid meten. Klik op: ‘begin test’. U doet er goed aan om deze test uit te voeren op een vaste computer – zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt – uitgerust met een netwerkkabel. Zet alle andere apparaten uit.
Stap 2: Sluit alle factoren binnenshuis uit
Naar boven
Het kan zijn dat – een deel van – de klachten worden veroorzaakt door bijvoorbeeld verouderde apparatuur. Of een verkeerde plek van de router / het modem. Het is raadzaam om dit soort factoren het hoofd te bieden.
Stap 3: Meet gedurende een week de snelheid
Naar boven
Heeft u werk gemaakt van stap 2? Dan pakt u www.speedtest.net er weer bij. Gedurende een week gaat u de internetsnelheid op verschillende momenten per dag meten. Noteer alle snelheden. En reken het gemiddelde uit. Dit is de gemeten internetsnelheid.
Stap 4: Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd
Naar boven
Nu is het zaak om uit te zoeken welke snelheid u bent overeengekomen. Dit staat in het contract, in een bevestigingsbrief of in een e-mail. Of op een afgeschermd deel van de site van de provider. Is er verschil tussen de afgesproken en de gemeten snelheid?
Stap 5: Is het verschil in snelheid beduidend groot?
Naar boven
Wanneer het verschil groter is dan 20%, dan kunt u dit melden bij de provider. Naar alle waarschijnlijkheid zal men bij u thuiskomen om alle ‘belemmerende’ factoren uit te sluiten. En te verhelpen. Vraag hen om de lijn door te meten. Laat de uitkomst op papier zetten.
Stap 6: Stel je provider in gebreke
Naar boven
Bespeurt u geen verbetering? Komt men u verder ook niet tegemoet? Dan kunt u de provider schriftelijk in gebreke stellen. Er zijn diverse voorbeeldbrieven voorhanden. Uw provider heeft 2 weken de tijd om met een oplossing te komen.
Stap 7: Nog geen oplossing?
Naar boven
Biedt uw provider geen oplossing? Dan is het zaak om uw probleem – compleet met een verzoek tot teruggave van de abonnementskosten en ontbinding van het contract – middels een aangetekende brief voor te leggen. Geef de provider 3 weken tijd om te reageren.
Stap 8: Lukt het niet?
Naar boven
De laatste stap is die in de richting van de Geschillencommissie.